Bez zdravého spánku není dobrého dne

Bez zdravého spánku není dobrého dne

Člověk prospí zhruba 30 % života. Ani 8hodinový odpočinek však nezaručuje, že se probudíme svěží. Délka spánku totiž rozhodně není hlavním kritériem kvality. Přečtěte si, jak jít vyspání „do růžova“ naproti.

Proč je spánek v našem životě tak důležitý?

Zajišťuje regeneraci po celodenní fyzické i psychické zátěži. Během spánku tělo přepíná na „úsporný režim“, aby mohlo nabrat novou sílu. Zpomaluje se dýchání, snižuje se teplota a tlak krve. Uvolňuje se i svalové napětí. Také některé reflexy na noc „vypínají“, aby si odpočinuly. Mozek i buňky si tak mohou utřídit podněty z uplynulého dne – ty důležité uložit do paměti a ty zbylé odfiltrovat. Zdravý spánek podporuje mozkové funkce, kreativitu a pracovní i fyzickou výkonnost. Žádný druh odpočinku v „bdělém stavu“ nám takovou službu nenabídne.

Kolik hodin bychom měli denně spát?

Dospělý člověk by si měl dopřát zhruba 6-9 hodin spánku denně. Potřebná doba pro konkrétního jedince závisí na mnoha faktorech – aktuální kondici, míře stresu i energetického výdeje. Do hry vstupují i genetické dispozice. Nezapomeňte, že nejvíce energie dodá spánek uprostřed noci – zhruba od půlnoci do 2.-3. hodiny ranní. Pravidelné ponocování se tak nevyplácí.

Jak poznat, že spíme zdravě

Vydatný spánek s sebou nese mimo jiné tyto výhody:

  • Budíme se odpočatí s chutí do nového dne.

  • Netrpíme bezdůvodnou podrážděností.

  • Jsme méně nemocní a nebolí nás hlava.

  • Naše pleť je svěží, jasná a přirozeně hydratovaná.

Správná postel = základ dobrého odpočinku

Kvalitu spánku ovlivňuje především matrace, rošt a materiál polštářů či dek. Ani výběr postele však nesmíme podcenit. Správná výška zajistí, že se nám bude dobře uléhat a vstávat, bytelná konstrukce omezí nepříjemné vibrace a optimální rozměry nám umožní pohodlně se „rozvalit“ bez rizika pádů.

Naše tipy pro výběr postele:

  • Ideální výška postele se pohybuje kolem 45-55 cm. Starší lidé mohou zvolit ještě vyšší provedení, aby se jim lépe vstávalo.

  • Minimální délku postele zjistíte jednoduchým vzorečkem: výška člověka + 20 cm.

  • Čím širší postel, tím větší pohodlí. Dospělý člověk by měl mít alespoň 80 cm prostoru, ideálně pak 90-100 cm.

Nepodceňujte kvalitu matrace

Dobře vybraná matrace se spolu s kvalitním roštem postará o to, aby se při spaní váha těla optimálně rozložila do správných zón. Zdravá matrace se tělu podřídí a kopíruje jeho tvar. Díky tomu uleví páteřním obratlům i okolním zádovým svalům. Tělo si tak odpočine od přepětí stresem a rychleji regeneruje po fyzické aktivitě. Odborníci doporučují spíše střední a tvrdší matrace – na stupni 1-5 ty od 3. výše. Nezapomeňte také, že čím nižší matrace je, tím kvalitnější musí být rošt pod ní.